4 atitudini negative care afecteaza orice relatii de munca
O noua relatie de munca este exact ca si cum ai cumpara o masina noua. Fericire maxima la inceput cand o conduci, cand te imprietenesti cu ea. Si, ca orice masina, si o relatie de munca se strica si totul e coplesitor. Un ochi antrenat stie cand o masina este in necaz. Acelasi lucru este valabil si pentru orice relatii de munca; odata descoperite, le poti gestiona cu tact.
Exista patru atitudini neproductive la munca carora le poti cadea cu usurinta victima: critica, dispretul, defensiva si lipsa de comunicare/izolarea. De fiecare data cand ai o situatie mai tensionanta cu unul dintre colegi/colege la job, aminteste-ti ca un conflict nu este o problema. Conflictul este, de fapt, o parte normala a relatiei intre doua persoane cu nevoi si interese diferite. Nu are legatura cu succesul relatiei. Modul in care conflictul este tratat si rezolvat determina succesul unei relatii. Iata ce atitudini sa eviti la job si ce strategii sa adopti ca sa stabilesti cele mai bune relatii de munca:
1. Critica
Critica nu trebuie sa fie confundata cu oferirea de feedback, ci cu oferirea de sugestii pentru ca o persoana sa imbunatateasca sau sa schimbe anumite aspecte din comportamentul sau.
Critica nu este indicata atunci cand nu este constructiva (evita exprimari de genul: Acest raport este teribil, nu scrii bine). In general, nu este bine sa te concentrezi asupra personalitatii individului, asupra caracterului si intereselor acestuia, ci asupra actiunii specifice sau de comportament pe care doresti sa o schimbi. Explica colegei/colegului de birou ce nu e in regula, ce probleme de gramatica are si cum le poate imbunatati: prin lectura, cursuri online, traininguri.
2. Dispretul
Sfidarea este un semn de lipsa de respect fata de colegi. Implica comentarii care au ca scop sa injoseasca persoana, precum si insulte directe si provine, in general, dintr-o lipsa de interes fata de cealalta persoana. Atunci cand nu te bucuri de prezenta unui coleg sau nu-l admiri, preferi sa-l tratezi cu dispret. Sigur te intrebi care este reteta pentru tratarea dispretului. Cel mai indicat este sa-ti schimbi usor perspectiva asupra oamenilor si sa vezi un beneficiu in fiecare relatie umana, sa descoperi oamenii asa cum sunt ei, sa vezi talentele lor si partile pozitive. Asa cum spunea Abraham Lincoln: Nu-mi place acest om. Trebuie sa-l cunosc mai bine.
3. Defensiva
Negarea responsabilitatii, scuzele, reclamarea colegilor si alte forme de defensiva sunt problematice, deoarece acestea impiedica un conflict sa aiba un final fericit. Defensiva doar sporeste anxietatea si tensiunea si impiedica rezolvarea problemelor. Pentru a nu trata cu defensiva colegul de birou care asculta muzica prea tare in casti, trebuie sa inveti sa-i asculti cu atentie motivele, chiar daca nu vezi lucrurile la fel. Este important ca discutia sa fie purtata pe un ton calm. Odata ce ai inteles de ce colegul pune muzica prea tare in casti (pentru ca una dintre colegele din birou vorbeste tare la telefon), e mult mai usor sa gasesti o rezolvare decat sa-ti arati defensiva.
4. Lipsa de comunicare/izolarea
Sigur ti s-a intamplat ca un coleg sau un client sa nu-ti mai raspunda la e-mail, desi discutia parea sa decurga OK si planurile prindeau contur. Totul intra in silenzio stampa (cum spun italienii), colegul sau clientul te ignora complet. Lipsa de comunicare, refuzul de a stabili o relatie de munca pot sa agraveze problemele companiei, pot genera pierderi financiare si de imagine. Cheia rezolvarii nu este sa adopti aceeasi atitudine, ci de a incerca sa stabilesti o intalnire cu persoana care refuza sa mai raspunda la e-mail, sa afli daca este coplesita de probleme profesionale sau persoanale, sa inveti sa o asculti si sa o convingi ca doar prin lucru in echipa puteti rezolva conflictul.
Tu ce relatii de munca ai?
Guest post: Steluta Nastase
decembrie 15, 2018
Foarte bine!Unlucru de mare ajutor.