Acte necesare la angajare – GHID cu documentele de care ai nevoie

Acte necesare la angajare – GHID cu documentele de care ai nevoie

Acte necesare la angajare

Sursa: Unsplash

Atunci cand te pregatesti pentru angajare, unul dintre principalele aspecte la care ar trebui sa fii atent este sa ai toate actele pregatite, chiar dinainte de interviu. De indata ce raspunsul este unul favorabil pentru tine, vei vedea ca succesiunea evenimentelor va deveni mai rapida, iar acest lucru inseamna si ca va trebui sa pregatesti dosarul cu ceva timp inainte. Afla care sunt actele de care vei avea nevoie, dar si momentul in care acestea vor fi necesare. 

Acte necesare inainte de angajare

Inainte de a depune CV-urile si de a te prezenta la interviul de angajare, va trebui sa iti creezi un dosar care sa cuprinda actele tale personale. Iata care sunt acestea:

  • Copie după cartea de identitate- te va ajuta să te legitimezi in orice circumstante. Trebuie sa stii insa ca niciun angajator nu are dreptul sa iti retina actele in original, cu atat mai putin cartea de identitate.
  • Copie dupa certificatul de nastere- te va ajuta la nivelul construirii dosarului, deoarece in acest document sunt notate detalii despre familia ta si locul nasterii, plus codul numeric personal. Nu ar trebui sa uiti faptul ca, in conformitate cu legea, actele de acest tip trebuie protejate, insa nu ai voie sa le plastifiezi, deoarece isi atrag asupra lor nulitatea. 
  • Copii ale diplomelor de studii- iti vor fi necesare pentru a dovedi nivelul educational. In unele situatii acest lucru este un plus, mai ales in cazul pozitiilor platite mai bine, aferente pozitiilor pentru studii superioare. 
  • Copii ale cursurilor de formare profesionale sau specializare- vei avea nevoie de acestea pentru a convinge angajatorul că ești persoana potrivita pentru jobul pentru care aplici. 

Medicina muncii si importanta ei 

O categorie aparte a actelor necesare pentru angajare sunt cele care țin de medicina muncii. Acestea presupun cateva verificari medicale in urma carora medicul poate evalua starea ta de sanatate si o poate aprecia, oferind calificativul care atesta faptul ca esti apt pentru a lucra. 

In general, controlul specific pentru medicina muncii este realizat la o clinica partenera firmei la care vrei sa te angajezi. Este foarte important sa te prezinti la acest consult, pentru ca fara acesta nu se poate realiza angajarea. 

Acte necesare pentru angajarea propriu-zisa

Dupa ce primesti raspunsul pozitiv, adica dupa ce esti angajat, pasul urmator este sa te prezinti la angajator, la departamentul resurse umane, cu restul documentelor pentru angajare. 

Aici vor fi intocmite contractul si fisa postului, de catre persoanele desemnate pentru angajare. 

Aceste acte necesare angajare sunt:

  • CV-ul in original- va fi necesar pentru a fi integrat in dosarul de resurse umane;
  • Carte de identitate si copie conformă cu originalul (nu legalizata);
  • Certificat de nastere si eventual copie legalizata;
  • Adeverinta de la medicul specialist, care atesta ca esti apt pentru a lucra (sau ca exista anumite afectiuni, daca este cazul);
  • la nevoie, poate fi necesar să prezinți un document bancar care sa includa numarul de cont, in vederea virarii salariului. 

Alte documente importante pentru angajare

In unele situatii poate fi necesar ca pe langa actele de baza sa aduci si o completare a acestora, in situatia in care se petrec schimbari in viata ta, pe care ar trebui sa le mentionezi.

Iata care sunt aceste acte necesare pentru angajare:

  • certificat de casatorie sau divort, care atesta schimbarea de statut si nume;
  • documente care au legatura cu fostele angajari; recomandari de la fostii agajatori sau certificate cu diferite rezultate;
  • adeverinta de vechime de la fostul angajator, cu perioadele lucrate de-a lungul timpului;
  • cazier judiciar- in vederea observarii conduitei socio-legale;
  • recomandarea de repartizare din partea AJOFM.

Aceste acte au scopul de a clarifica situatia si a oferi toate datele in mod concret, astfel incat sa fie respectata legea in ceea ce priveste munca. 

Acte de semnat la angajare

Angajarea nu inseamna doar aducerea documentelor la serviciul de resurse umane, ci si semnarea acordurilor cu noua companie, cea la care te angajezi. 

In general aceste acorduri sunt standard dar, in functie de companie, pot exista variatii de forma a acestor documente sau chiar documente noi.

  • ROI (regulamentul de ordine interioara) – acest document cuprinde totalitatea prevederilor pe care trebuie sa le respecti si care tin de conduita potrivita la locul de munca. Respectarea organigramei, dar si cunoasterea detaliilor ce tin de companie si de fluxul de munca. ROI este un document obligatoriu, pe care angajatul are obligatia sa il semneze;
  • Contractul de angajare- reprezinta documentul care contine toate detaliile cu privire la relatia contractuala dintre angajat si angajator: valoarea salariului, datele legate de angajat si angajator, perioada pe care este angajata persoana, conditii speciale de angajare, prevederi legale si eventuale litigii.
  • Anexe la contract sau acte aditionale;
  • Fisa postului- reprezinta documentul prin care sunt recunoscute functia si atributiile angajatului si ii sunt aduse aceste lucruri la cunostinta, pentru a putea intelege exact care sunt limitele postului pe care il ocupa; 
  • Declaratia pe propria raspundere cu privire la numarul de persoane pe care angajatul le are in intretinere;
  • Acord GDPR- acordul cu privire la prelucrarea datelor personale;
  • Alte documente care atesta conditii speciale, cum ar fi cele medicale. 

Acte necesare angajare – Persoane peste 45 ani

Un caz particular al angajarii este cel care vizeaza persoanele peste 45 ani. Desi acestea sunt apte de munca, este important ca starea de sanatate si capacitatea de munca sa fie evaluate in mod corect, astfel ca actele necesare pentru angajare vor fi urmatoarele:

  • Aviz medical de la medicina muncii;
  • Fisa medicala- document cu caracter obligatoriu, fara de care nu se poate incheia contractul de munca;
  • Copie dupa CI (carte de identitate);
  • CV-ul cu care s-a prezentat pentru interviu;
  • Copii dupa diplome sau certificate care atesta calificarea profesionala;
  • Cazier judiciar;
  • Copii dupa actele care atesta schimbarea numelui (certificat casatorie/ divort);
  • Documente care atesta numarul de persoane aflate in intretinere. 

Procedura si acte necesare angajare din somaj

Atunci cand angajatul vine din segmentul repartizarii AJOFM sau din somaj este nevoie ca oferta de angajare sa fie adusa la cunostinta Agentiei pentru Ocuparea Locurilor de Munca, printr-un formular de instiintare.

In acest se va sista ajutorul de somaj, iar angajatul va putea fi angajat in companie. actele necesare pentru angajare vor fi:

  • Decizia de incetare a ajutorului de somaj;
  • Extras de cont cu numarul contului in care se vireaza salariul;
  • Copie dupa CI;
  • Copie dupa actele de studii;
  • Cazier judiciar;
  • Adeverinta de la medicul de familie; 
  • CV-ul prezentat la interviu.  

Acte necesare angajare in functie de tipul job-ului 

In general actele pentru angajare au un trunchi comun, in sensul ca sunt solicitate aceleasi documente, dar pana la un punct. Pentru anumite categorii de muncitori sunt necesare cateva documente in plus, dupa cum urmeaza:

Acte necesare angajare sofer (de tir)

Soferii necesita in mod normal documente speciale care atesta starea de sanatate, atat la nivel fizic, cat si in ceea ce priveste profilul psihologic. Actele vor cuprinde asadar:

  • Documente care dovedesc capacitatea de a conduce autovehicule, conform clasificarii autovehiculelor. In cazul soferilor de tir, acestia vor trebui sa aiba permis de conducere categoria C și E.
  • Copie CI;
  • Aviz psihologic emis conform evaluării medicale;
  • Diplomă de studii;
  • Fisa de aptitudini.

Acte necesare angajare muncitor necalificat 

In cazul muncitorilor necalificati nu se ridica foarte multe probleme, astfel ca actele se pastreaza ca si in celelalte cazuri:

  • CV-ul in original;
  • Carte de identitate si copie conformă cu originalul;
  • Copie certificat de nastere;
  • Adeverinta de angajare, adeverinta medicala;
  • Extras de cont;
  • Cazier judiciar.

Acte necesare angajare in invatamant 

Pentru angajatii din invatamant sunt necesare documentele care sa ateste nivelul de pregatire, dar si urmatoarele acte necesare la angajare:

  • Adeverinta de angajare; 
  • Evaluare psihologica;
  • Copie CI si certificat de nastere;
  • Documente care atesta nivelul de pregatire educationala (facultate, modul psihopedagogic);
  • Documente care atesta nivelul de pregatire profesionala;
  • Extras de cont;
  • Cazier.

Acte necesare pentru angajare asistent medical 

Pozitia de asistent medical este una care implica un nivel mare de raspundere, asadar va fi necesar ca dosarul sa contina urmatoarele acte pentru angajare:

  • Recomandare angajare;
  • Evaluare psihologica si medicala;
  • Copie CI si certificat de nastere;
  • Documente care atesta nivelul de pregatire;
  • Documente care atesta nivelul de experienta;
  • Asigurare malpraxis si copie dupa aceasta;
  • Documente care atesta starea civila.

Acte necesare angajare persoane cu dizabilitati (handicap) 

Persoanele cu dizabilitati isi pot gasi de asemenea un loc de munca, iar pe langa acte necesare medicina muncii va fi nevoie si de urmatoarele completari:

  • Copie CI si certificat de nastere;
  • Copie certificat de handicap;
  • Adeverinta medicala care sa mentioneze nivelul sau gradul handicapului;
  • Referat medical care contine detalii despre conditia medicala;
  • CV;
  • adeverinta sau recomandare de la fostul angajator.

Alte acte necesare la angajare dupa codul muncii sunt:

  • Rezultatul anchetei sociale;
  • Rezultate ale altor investigatii realizate de catre serviciile sociale.

Acte necesare angajare cetatean strain

In prezent piata locurilor de munca este dinamica, iar forta de munca externa este mai prezenta decat oricand. Astfel, cetatenii straini vor trebui sa prezinte urmatoarele documente necesare la angajare:

  • CI sau documente care atesta codul NIF;
  • Aviz de munca, emis de catre Serviciul Imigrari;
  • Adeverinta care atesta faptul ca angajatul este apt de munca;
  • Viza care acorda drept de sedere (cu posibilitatea prelungirii dupa 60 de zile).
  • Diplome de studii, cu echivalare in sistemul national.

Angajarea este o calatorie care uneori implica un efort destul de mare, mai ales la nivel birocratic. Este nevoie sa stii care sunt acele acte necesare angajare care te pot ajuta sa fii angajat pe pozitia dorita, indiferent de tipul job-ului sau de categoria din care faci parte. Verifica actele care isi sunt necesare, construieste un CV calitativ si aplica pentru a te putea bucura de job-ul pe care ti-l doresti.

 

Distribuie în social media

Author: admin

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *