Ce face un manager PR? Responsabilități, Abilități & Salariu

Ce face un manager PR? Responsabilități, Abilități & Salariu

PR reprezintă acronimul de la Public Relation, ceea ce definește de fapt relația dintre o entitate de un anumit tip (companie, firmă sau instituție) și publicul său. De cele mai multe ori, această relație este privită doar sub forma reprezentării media, însă un manager PR face mai mult de atât, gama sa de activități incluzând de asemenea și partea de imagine, promovare și marketing.

 

Altfel spus, managerul PR este cel care reprezintă o companie în orice situație ce ține de expunere în fața publicului, fiind de fapt puntea care creează încrederea și facilitează comunicarea.

Ce înseamnă PR (Public Relations)?

Domeniul PR este unul vast și necesită o pregătire prealabilă a specialistului desemnat să reprezinte o companie în relația cu publicul. PR înseamnă un întreg conglomerat de atribute, de la comunicare verbală și nonverbală la comunicarea în situații de criză și de la abilități de conducere la planificare, pe care un manager trebuie să le dețină.

Opinia publică sau publicul căreia se adresează o companie sau instituție are nevoie de informații clare, concise și inteligibile în relația cu aceasta. În cele mai multe dintre cazuri este desemnat un manager PR pentru a reprezenta compania tocmai pentru ca imaginea firmei să aibă un singur reprezentant, al cărui discurs să fie persuasiv, transparent și care să le ofere oamenilor încrederea de care au nevoie.

Ce face un manager PR? Descrierea job-ului: 

Munca unui PR manager este complexă și se extinde în funcție de domeniul de activitate al firmei pe care o reprezintă. În fișa postului PR manager sunt menționate elementele de bază, ce țin de strategii de comunicare și reprezentare media, însă în funcție de situații, un manager PR se poate ocupa și de:

  • Crearea strategiilor de comunicare în conformitate cu nișa sau specificul firmei pentru care lucrează;
  • Monitorizarea tendințelor moderne de comunicare și implementarea strategiilor noi;
  • Creează conferințe și răspunde la întrebările adresate de către public;
  • Gestionează situații de criză și menține un discurs persuasiv;
  • Menține și gestionează relația cu presa;
  • Participă la întâlniri cu publicul în afara conferințelor;
  • Elaborează rapoarte ce țin de activitatea proprie.


Fișa postului & responsabilitățile unui manager PR: 

Conform COR, denumirea completă a postului de PR manager este Specialist Relații Publice sau Manager Relații Publice, cod 243201. Aceste job presupune atribuții de marketing și comunicare, pe un nivel mediu de conducere sau coordonare.

Responsabilități fișă de post PR manager:

  • Supraveghere a canalelor de comunicare media și stabilirea modului de comunicare- un PR manager trebuie să identifice corect canalele de comunicare ale firmei și să genereze strategii de comunicare eficiente, în funcție de fiecare dintre acestea (spoturi media, content scris etc.).
  • Elaborarea strategiilor de promovare a companiei sau instituției- crearea discursului de promovare persuasiv, folosind un tone of voice adecvat companiei.
  • Coordonarea echipei aflate în subordine- în situația în care managerul PR are o echipă cu ajutorul căreia lucrează, în fișa postului pr manager intră și atribuțiile de conducere a acesteia și atribuire a sarcinilor membrilor ca face parte din aceasta.
  • Stabilirea bugetului alocat pentru campanii de PR și dezvoltarea strategiilor eficient de promovare.
  • Negocierea contractelor de promovare și găsirea unor noi posibilități de marketing.
  • Implementează schimbări la nivelul site-ului firmei, în concordanță cu strategia de promovare. 
  • Manageriere a activităților de supraveghere, pontaj sau concedii de odihnă la nivelul echipei aflate în subordine.
  • Asigură comunicarea între echipa pe care o are în subordine și conducere.

Care este parcursul profesional pentru a deveni un manager PR?

Deși pare ușor să ajungi să profesezi ca manager PR, în realitate drumul este destul de lung și presupune o formare continuă. În primul rând un PR manager este o persoană cu studii superioare (acest lucru presupune existența diplomei de bacalaureat și a diplomei de licență, eventual masterat) în domeniul comunicării, jurnalismului sau marketingului. 

De asemenea, un specialist în comunicare și marketing poate urma cursuri de formare sau de specializate, pentru a fi la curent cu cerințele modernității în ceea ce privește strategiile de comunicare. În momentul în care este angajat într-o firmă ca junior PR manager el va trece și prin verificări periodice care îi vor permite să avanseze pe poziție. Pe parcursul exercitării funcției el va începe treptat să preia atribuțiile integrale ale unui specialist PR, pentru ca în final să poată gestiona aceste cerințe și să poată manageria echipa pe care o are în subordine.

Sub ce forma legală poate funcționa un manager PR?

Profesia de manager PR este una relativ nouă, care permite exercitarea atribuțiilor sub diferite forme legale.

Angajat

Ca angajat, un manager PR răspunde în totalitate nevoilor firmei și este remunerat în baza unui salariu, în vreme ce compania se ocupă de plata contribuțiilor către stat. Managerul PR poate fi selectat intern, din cadrul personalului deja existent, format în această direcție sau din surse externe, prin post scos la concurs. 

Consultant independent

În unele situații, companiile aleg să lucreze cu firme de consultanță care pot pune la dispoziția acestora o persoană desemnată să se ocupe de strategia de comunicare, marketing și promovare a firmei.

Colaborator

Un mod prin care un manager PR poate lucra cu o companie este pe bază de contract de colaborare. Acest lucru înseamnă că el nu este angajat al firmei, ci doar un colaborator extern, care ajută la stabilirea și implementarea strategiilor. 

O formă legală de funcționare este și cea în care managerul PR este chiar proprietarul afacerii. Acesta poate presta serviciile, chiar dacă îndeplinește cumulativ și rolul de administrator.

Manager PR angajat într-o companie

A fi angajat într-o companie ca manager PR presupune o colaborare pe bază de contract de muncă și salariu în funcție de poziția pentru care ești angajat. 

Avantaje manager PR angajat

Atunci când ești angajat într-o companie ai avantajul de a te bucura de toate privilegiile pe care acea firmă le oferă angajaților săi (salariu, contract de muncă, asigurare medicală, prestanță, renume etc.). Contractul de muncă pe o perioadă nedeterminată îți oferă stabilitatea unui serviciu, lucru care este deosebit de important. În plus, ideea de a fi reprezentantul unei companii în relație cu media reprezintă  un statut destul de important, ce poate fi contabilizat ca avantaj pentru angajat. 

Dezavantaje manager PR angajat

Dincolo de avantajele notabile, pot exista și mici dezavantaje la care trebui să te gândești dacă vrei să devii manager PR angajat. Volumul de muncă poate fi destul de mare, iar prin semnarea contractului de muncă și a contractului de confidențialitate nu vei putea să lucrezi și cu alte companii. În plus, dacă aplici ca extern pentru un job de PR manager, s-ar putea să dureze până te adaptezi colectivului și cerințelor firmei.

Cum arată o zi din viața unui PR:

O zi din viața unui PR manager este foarte plină, de la primele ore ale dimineții și până spre finalul zilei (uneori și peste program). Gestionarea elementelor de comunicare, marketing și promovare reprezintă o muncă ce are la bază o multitudine de alte taskuri mai mici, pe care le poate realiza fie echipa din subordine, fie managerul PR. Un manager PR este implicat în creare de strategii, în gestionarea aparițiilor publice, în organizarea întâlnirilor, în stabilirea de noi contracte, în planificari de comunicare pe site sau social media, așadar munca unui manager PR aproape că ocupă o întreagă zi.

Care este salariul unui manager relații publice?

Salariul pe care îl poate câștiga un manager PR este variabil în funcție de nivelul de pregătire, de experiență și de atribuțiile pe care le are. În general, pentru un manager PR junior salariul poate începe de la circa 3800 lei și poate ajunge la 7000-9000 lei pentru un profesionist cu experiență, în funcție de performanțele sale și de compania la care lucrează. 

Abilități pe care trebuie sa le stapanesti ca manager PR

Dacă te întrebi ce înseamnă PR manager sau ce abilități trebuie să aibă acesta, am pregătit pentru tine o listă a acestora. 

  • abilități de gestionare a condițiilor de stres și a situațiilor critice;
  • persuasiune (putere de convingere) și un discurs adaptat pentru orice mediu de comunicare- un digital pr manager trebuie să se descurce la fel de bine în comunicarea pe rețele sociale sau site cât și în cea față în față, în conferințe sau întâlniri. 
  • viteză de reacție și abilitatea de a răspunde în mod diplomat întrebărilor (în general se evită formulările ambigue sau răspunsurile care pot pune într-o lumină defavorabilă compania, așa că un specialist pr și social media manager va trebui să fie o persoană care să aibă mereu răspunsurile la el). 
  • putere de conținere și control, fără reacții impulsive.
  • abilități de comunicare pe care managerul să le poată cumula cu un simț al umorului decent și cu o prezență de spirit adecvată postului. 
  • abilități de scris/ vorbit, cunoașterea a cel puțin o limbă străină de circulație internațională.
  • abilitatea de a înțelege cu ușurință cerințele impuse de anumite situații
  • prezență de spirit și abilități de gestionare și organizare a timpului. Un manager PR este o persoană foarte importantă pentru o companie, deoarece aceasta face legătura între firmă și public. Modul în care comunică o firmă sau o instituție cu publicul ei, atât fizic, cât și online, contribuie la dezvoltarea unei relații de încredere cu efecte pe termen lung.  

     






Distribuie în social media

Author: admin

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *