Cum va arata departamentul de HR in anul 2020
Am citit recent un articol din presa online straina care explica de ce pana in 2020 departamentul de HR va fi “terminat” [N.B. “Why HR Is Doomed”] Conform autorului, pentru HR nu exista nici un viitor, iar profesionistii care lucreaza in acest domeniu vor fi inevitabil inlocuiti de programe software.
sursa foto: hrvetting.com
Cu toate ca articolul este interesant, sunt de parere ca aceste presupuneri nu au fundament solid. Atata timp cat oamenii nu vor fi inlocuiti de masinarii, va fi nevoie de profesionisti care sa ii gaseasca si sa ii perfectioneze profesional, sa ii evalueze si sa ii motiveze, sa le administreze recompensele si beneficiile sau sa se ocupe de problemele pe care le intampina si sa ajute la dezvoltarea unei culturi organizationale. In opinia mea, HR-ul este o functie complexa, deoarece are ca focus principal OMUL, resursa umana dintr-o organizatie.
sursa foto: www.moneywalks.com
Cu siguranta, tehnologia si programele software modifica felul in care functioneaza HR-ul in zilele de astazi. Insa, nu sunt de acord cu faptul ca tehnologia reprezinta o amenintare pentru extinctia departamentului de HR, ci o oportunitate de reinventare si de imbunatatire a performantei acestuia. Nu exclud posibilitatea ca pe viitor sa se faca trecerea catre niste departamente de HR mai reduse ca dimensiuni, datorita aparitiei noilor programe software, dar si a participarii angajatilor, care vor incepe sa foloseasca din ce in ce mai mult sistemele de tip self-service. Un alt motiv care sustine teoria micsorarii departamentelor de HR, insa nu extinctia lor, este orientarea organizatiilor catre outsourcing, in speta catre agentiile sau specialistii ce ofera servicii de HR. Cu toate acestea, luand in considerare cresterea in complexitate a legislatiei muncii si globalizarea fortei de munca, companiile vor avea nevoie de experti care sa le ajute in acest sens. Astfel, functiile interne de HR vor supravietui, deoarece va exista nevoia administrarii angajatilor, precum si nevoia de recompensare si rezolvare a problemelor acestora.
Departamentul de HR va fi mult mai concentrat pe gandirea strategica, asadar vom avea in anul 2020 o versiune mult mai “Lean” a acestuia. Mai mult, trendul catre repozitionarea departamentului de HR drept partener strategic al unui business a fost prevazut acum 11 ani, intr-un raport numit The Future of the HR Profession.
Asadar, va fi pus accentul pe intelegerea obiectivelor organizatiei, a operatiunilor acesteia, dar si pe planificarea strategica, lucruri ce vor necesita expertiza in-house. Astfel, in ideea specializarii functiei de HR, nu exclud posibilitatea disparitiei generalistilor HR. In schimb, vor fi create noi joburi si ocupatii, care vor fi mult mai focusate pe business si pe analiza. “Big data” a inceput sa devina o realitate pentru companii, iar acest lucru va impulsiona departamentele de HR sa isi dovedeasca valoarea. Astfel, ne putem astepta ca acestea sa fie din ce in ce mai des ocupate de profesionisti care sunt capabili sa lucreze cu instrumente de analiza si previzionare, in vederea oferirii unei valori adaugate business-ului.
Acestea sunt cateva idei generale asupra evolutiei departamentului de HR. As dori sa imi spuneti ce alte trenduri ati sesizat in lumea resurselor umane si cum ne putem pregati pentru noile provocari.
Cu drag,
Corina
mai 9, 2013
Interesant subiectul propus de tine, Corina!
Parerea mea este ca nici pe departe HR-ul nu va fi „terminat”, caci atata vreme cat munca de HR-ist se intersecteaza cu emotiile oamenilor, cu nevoile lor imediate, relatiile interpersonale trebuie sa existe, oamenii coabiteaza intr-o organizatie, au nevoie de suport, iar romanului ii place sa stie si se simte mai confortabil daca are la cine sa se adreseze in mod direct, vrea sa aiba siguranta ca are o usa deschisa, iar oamenii de HR sunt adesea confidentii, sfatuitorii si formatorii lor de neinlocuit, oferindu-le sprijin in problemele legate de job, mediind conflicte si evitand greseli.
Dupa cum foarte bine se stie ca Anjagatorul are nevoie si asteapta solutii rapide, optime, fezabile, este grabit, caci bussiness-ul lui nu sta in loc, vrea un om care gandeste rapid, ofera consultanta necesara fara prea multa bataie de cap, omul de HR va fi necesar in organizatia lui, il scuteste de cheltuieli si alergatura, il consilieaza la nevoie si este arbitrul lucrurilor incomode.
Deci specialistul de HR va fi in viitor un expert pentru a multumi ambele parti, cumva neutru in solutii dar avand grija sa le multumeasca deopotriva. Poate ca nu va exista un departament cu specialist salarizare, specialist administrare personal, recrutor, formator, etc, ci un expert in HR care le va insuma pe toate, avand tot atatea competente.
Companiile mari pot externaliza insa serviciile prestate de catre dept. HR, dar riscul legat de fluctuatia personalului, inclusiv pierderea pulsului la cald al oamenilor si raspunsurile primite in timpi nereali cu privire la problemele zilnice, nu va intarzia sa apara.
Ca o concluzie finala, plusul de valoare intr-o companie va fi adus in mod cert si dovedit de viitorul om de HR – Expertul in Resurse Umane.
Este opinia mea pe care o sustin si in care cred cu tarie, in calitate de om de HR.
V-a scris cu mare drag,
Rodica Grosu
mai 10, 2013
Asa este, Rodica. Si eu cred cu tarie acelasi lucru – HR-ul nu are cum sa dispara, in schimb vor exista o serie de transformari pentru a raspunde cat mai bine mediului de business si tendintelor din tehnologie.
Iti multumesc pentru comentariu si te mai astept pe blogul meu!
Toate cele bune,
Corina
mai 10, 2013
Nici eu nu cred ca HR-ul va disparea, va evolua asa cum este firesc. Nu cred ca un computer, oricat de performant ar fi, ar putea simti bucuriile, nelinistile, trairile oamenilor cu care lucrezi. Imi pare bine ca din ce in mai multe companii incep sa aprecieze la justa valore omul de HR si nu ne mai vad soar ca pe „toporul din mana lor”, iar oamenii (colegii) incep sa se convinga pe zi ce trece ca nu suntem doar „fetele ca stau la taclale si plimba hartii”.
Job-ul nostru este destul de dificil sa „valsam” pe acea subtire muchie de cutit intre angajat si angajator, sa fie multumite ambele parti.
Asa cum spunea si Rodica, un om bun de HR stie sa impace ambele parti, scuteste resurse financiare companiei, evita greseli, iar oamenii vin la noi sa isi imparta necazurile si bucuriile mai des decat merg la preot (fara a lua in deradere credinta).
Eu sunt unul din acei oameni de HR care stie sa comunice cu oamenii, sa ii apropie, sa le dea si vesti proaste si vesti bune, imi place sa ii ascult, sa ii ajut daca pot, sa creez o atmosfera placuta.
In egala masura ii „cert” cand gresesc si le fac prajituri de zilele lor. Mentinerea unei echipe multumite, unite, ajutandu-i sa se dezvolte, valorificandu-le abilitatile si punerea fiecarui om pe locul care i se potriveste nu va putea face nici un calculator / program / soft / serviciu out sourcing.
Cele bune,
Nicoleta
mai 11, 2013
Intr-adevar, este o specialitate atat de frumoasa si, la fel ca tine Nicoleta, ma bucur ca HR-ul incepe sa isi arate adevarata valoare si complexitate!
Weekend placut,
Corina
mai 31, 2013
Exista tot mai multe business-uri, gen companii dezvoltatori soft, in care HR-istii tipici (absolventi de Psihologie de ex) chiar au probleme in a aduce plus valoare. Nu se pot implica in operational deloc, nu integ decat tangential cu ce tacamuri se mananca la masa la care au fost poftiti. Ei, in aceste companii exista tendinta este de a reduce rolul HR-ului doar la nivel de departament suport sau de a inlocui HR-istii, cel putin la nivel de managament cu ingineri. In concluzie, tot ce e suport se poate inlocui in viitor cu programe sofisticate, asa cum, in ultimii ani au fost inlocuite pontajele creion-hartie, contabilitatea creion-hartie, etc cu digitalul, reducand astfel numarul persoanelor care activau in domeniu.
Va salut pe toti, cu respect!
Madalina Buza
HRM Inspire Human Resources