Brandingul in procesul de recrutare
Brandingul in procesul de recrutare
Despre brading vorbim foarte mult in ultima vreme mai ales ca atat companiile cat si candidatii au inceput sa acorde o importanta din ce in ce mai mare imaginii lor si modului in care sunt perceputi in piata.
Si pentru ca vom aborda topicul din perspectiva HR, as vrea sa ne raportam atat la brandul personal cat si la cel de companie si la relevanta pe care o au acestea intr-un proces de recrutare. Consider ca este extrem de important sa le privim pe ambele comparativ pentru ca, pana la urma, omul urmeaza un brand iar compania este atrasa la randul sau de candidati remarcabili.
Brandul de companie si cat de important este el pentru un candidat
Generic vorbind, un brand inseamna tot ceea ce vrei sa comunici unui consumator despre produsul, serviciul sau compania ta, dar si tot ceea ce comunici fara sa vrei.
In acest context intelegem de ce candidatii sunt atrasi de anumite companii si inscriu intre solicitarile lor si dorinta de a lucra pentru o firma cunoscuta, solida si stabila din punct de vedere financiar (imaginea companiilor multinationale continuand asfel sa atraga foarte multi candidati doar bazandu-se pe brand). Din punctul lor de vedere o astfel de companie reprezinta o garantie pentru un career path de succes si creioneaza foarte clar si persectivele unei dezvoltari si a unei inaintari in cariera, pe termen mediu-lung.
Cati candidati nu am intalnit care au spus ca ar fi interesati sa lucreze intr-o companie de renume chiar si pentru un salariu mai mic decat cel prezent si chiar pentru o pozitie inferioara celei detinute pentru ca pur si simplu sunt convinsi ca pot avansa si se pot dezvolta profesional intr-o companie cu un brand puternic? De altfel, astazi, multe dintre branduri se vand mai mult pentru semnificatia lor simbolica si pentru imaginea de brand, iar pentru candidati experienta intr-o astfel de companie reprezinta o veritabila carte de vizita.
Intr-o discutie cu un manager de resurse umane dintr-o cunoscuta companie, abordand problema motivarii candidatilor in procesul de atragere si retentie a acestora (in conditiile in care oferta salariala a incetat sa mai reprezinte, pentru multe companiii, o arma redutabila), mi s-a replicat simplu: eu nu atrag oamenii in companie cu salarii foarte mari ci imi este de ajuns „puterea” pe care mi-o confera brand-ul ca si pol de atractie. Cu alte cuvinte, candidatii sunt dispusi sa faca concesii (inclusiv de ordin salarial) doar pentru anumite companii, adevarate branduri, care reprezinta o garantie a seriozitatii, stabilitatii, performantei si profesionalismului si care reusesc sa imprime acest patent si angajatilor lor.
La randul lor, alti angajatori prefera sa coopteze in echipele lor candidati care provin din anumite companii. Acest rationament are la baza 2 explicatii / motivatii simple: daca acel candidat a fost selectat si a activat in compania x, care este recunoscuta pe piata pentru performantele sale, automat si acel angajat trebuie sa fie unul de foarte buna calitate si, in al doilea rand, este o mandrie, o carte de vizita si un avantaj sa ai in echipa ta un candidat care anterior a activat intr-o companie de renume (si care poate veni astfel cu un portofoliu si in mod sigur cu know how-ul dobandit).
Brandul (fie el de companie sau personal) este asadar un element cheie in crearea de valoare atat din punct de vedere patrimonial cat si comercial.
Brandul personal si cat de mult conteaza intr-un proces de recrutare si selectie?
Brandul personal este la fel de important ca si brandul de companie. Dupa cum spuneam, actualul context de piata a determinat cele 2 parti (angajat si angajator) sa puna un accent deosebit pe modul de prezentare, pe imaginea lor si modul in care sunt percepute. Companiile sunt interesate sa atraga in echipele lor candidati care sa se remarce dintr-un noian de oameni, care sa se impuna inca de la prima intalnire si care sa aiba un impact puternic.
Brandul personal este exact ceea ce trebuie dezvoltat de fiecare om care vrea sa iasa in fata, sa fie recunoscut, sa aiba un anumit prestigiu, o anumita valoare pe piata si nu in ultimul rand, succes. In aceasta ecuatie, toate variabilele conteaza: realizari personale, experienta, carisma, presentation skills, aparitie, vestimentatie, atitudine! Toate acestea trebuie sa creeze un impact puternic, pozitiv, care sa te ajute sa te remarci si sa ii ramai intiparit in minte angajatorului. Daca nu vei reusi sa captezi atentia ”auditoriului” prin modul in care arati, vorbesti si te prezinti, este putin probabil ca interlocutorul sa treaca peste toate aceste „obstacole” si sa se concentreze totusi la discursul tau (care poate sa ascunda valori nebanuite, dar vor fi prezentate necorespunzator si fara rezultatele vizate, tocmai pentru ca nu au beneficiat de un „ambalaj” corespunzator). Este asadar esential sa detii informatia dar si sa stii cum sa o prezinti si cum sa captezi atentia celor din jurul tau!
Brand-ul personal isi poate dovedi „eficacitatea” in cadrul proceselor de recrutare si asta pentru ca, in ultimul timp, toti angajatorii si-au schimbat criteriile de selectie si vor in compania lor oameni „deosebiti”. Acesta a devenit un criteriu extrem de important in procesul de selectie! Stim cu totii ca sunt anumite nume „sonore” in piata (in diverse domenii) care au devenit un brand. Ele sunt o garantie a succesului si nu se mai oboseste nimeni sa verifice acele rezultate, cum au fost ele generate, in ce context, etc. Cert este ca acum ele sunt o valoare si asta este tot ce conteaza. Si pentru ca nu ne putem raporta numai la ele in permanenta si pentru ca avem nevoie tot timpul de „nume” noi, trebuie spus ca branding-ul personal trebuie cautat in fiecare nou candidat selectat pentru compania ta! Ce realizari are acea persoana, ce recomandari obtinem in piata despre el, cum s-a remarcat, in ce context si cum putem folosi toate aceste atuuri ale candidatului in favoarea companiei noastre – acestea pot deveni criterii extrem de importante intr-un proces de selectie (aici ne raportam desigur la pozitii de middle management superior, top management si la specialisti – unde brand-ul personal se presupune ca are deja primele caramizi la temelie, chiar daca este un proces continuu de construire). Cei care au deja un brand personal puternic sunt acele persoane care apar in permanenta in media, cu diverse articole, interventii televizate si despre care, la un simplu search pe net, apar foarte multe informatii legate de activitatile in care sunt implicati, despre traseul lor in cariera, rezultatele lor si modelul care a condus la succesul lor!
Si pentru ca acest proces este unul de durata si de constructie permanenta, trebuie sa tineti cont de cateva aspecte:
- trebuie sa va impuneti ca fiind un brand viu, plin de energie (trebuie sa va definiti foarte clar ambitiile profesionale).
- un brand matur, plin de incredere (fa promisiuni si tine-te de ele – principiul angajamentului si al consecventei al lui Cialdini )
- un brand deschis (pune accent pe cultivarea relatiilor si pe mentionerea networking-ului – acesta se poate dovedi o mina de aur)
- un brand de impact (cu referire la ceea ce am mentionat deja, vis-a-vis de modul de prezentare). Si enumerarea nu este desigur exhaustiva!
Daca sunteti constanti si consecventi, rezultatele muncii voastre nu vor intarzia sa apara. Nu va ajuta cu nimic sa aveti o actiune de impact, dupa care sa nu mai reveniti pentru a culege si fructifica rezultatele obtinuate. Astfel, anulati munca initiala, in loc sa construiti pe baza reputatiei caastigate. Livrati rezultate bune in mod constant ca sa nu aveti prea multe gap-uri in activitate!
Si pentru ca se spune ca este bine sa iti asociezi imaginea cu persoane care sunt deja acolo unde vrei tu sa ajungi, interactioneaza cu cei mai buni sau cu cei mai recunoscuti oameni din domeniul tau. Sansele sa si colaborezi cu ei sunt destul de mari!
Este imporant sa iti alegi proiectele in care te implici pentru ca in felul acesta te va percepe lumea. Asadar, implica-te in proiectele cele mai bune si cu cele mai multe beneficii! Ulterior, evalueaza rezultatele sub mai multe aspecte: conexiuni, feedback pozitiv, prestigiu la locul de munca.
Procesul de construire a unui brand (fie el de companie sau personal) este un proces de durata, minutios, care trebuie atent consolidat si mentinut si care nu se termina nicioadata (atentia „publicului” trebuie mentinuta vie in permanenta)!