Ce este și ce face un manager? Atribuții și responsabilități

Ce este și ce face un manager? Atribuții și responsabilități

A fi manager presupune o funcție de conducere, care implică în foarte mare măsură și o putere mare de decizie. Un manager este o persoană care planifică, ordonează și organizează anumite aspecte ale companiei, dar care în același timp se ocupă și de managementul resurselor, de orice tip ar fi acestea (oameni, bani etc.). Dacă vrei să aplici pentru un astfel de post, dar nu știi exact ce este un manager sau ce trebuie să facă el pentru o companie, atunci acest material îți explică în detaliu tot ce trebuie să știi. 

Care sunt atribuțiile și responsabilitățile unui manager? 

Pentru că este cel mai aproape de definiția conducerii în sine, managerul are o multitudine de atribuții care îi revin, conform fișei postului. De aceea, abilitățile unui manager sunt foarte importante, pentru că ele îl vor ajuta să își desfășoare activitatea în mod autonom, pe fiecare plan în parte.

Leadership

A fi lider presupune înainte de orice o bună capacitate de a relaționa cu membrii echipei și o ușurință în conducerea și ghidarea acesteia. Un manager trebuie să fie capabil să conducă o echipă, să o inspire și motiveze, astfel încât să fluidizeze procesele de lucru. 

Nu este deloc ușor să lucrezi cu oamenii și să ai abilități de leadership, iar pentru un manager acest lucru este foarte important, deoarece pozitivismul său și implicarea în gestionarea echipei sunt baza rezultatelor și a performanțelor obținute. 

Trainingul angajaților 

Managerul se ocupă de asemenea și de formarea profesională a angajaților, pentru că în acest fel el va construi echipa cu ajutorul căreia va atinge rezultatele dorite. Un manager trebuie să intuiască, în concordanță cu profilul companiei, nevoile de instruire a angajaților, planificarea și organizarea trainingului, strategia dar și implementarea elementelor de formare profesională. 

Luarea deciziilor 

Una dintre cele mai importante atributii manager este capacitatea de a lua decizii în concordanță cu politica și nevoile companiei pe care o reprezintă. Acest aspect este foarte important pentru că deciziile luate nu se răsfrâng asupra propriei persoane, ci asupra întregii organizații și a echipei, așa că un manager trebuie să fie foarte bine instruit și să aibă flerul necesar pentru a alege în mod corect. Din acest motiv postul de manager este una dintre cele mai importante funcții într-o firma și de aceea este nevoie de o experiență suficient de mare a candidatului pe o poziție similară în alte companii. 

Managementul conflictelor

Inevitabil într-o companie pot apărea și ușoare conflicte între angajați sau situații tensionate între angajați și conducere, caz în care managerul poate funcționa ca un tampon. El poate prelua cerințele angajaților și le poate transmite mai departe conducerii, evitând astfel o rezolvare deficitară a conflictelor. 

Gestionarea bugetului departamentului

Dacă îți depui CV-ul pentru un post manager atunci ar trebui să știi că acesta este persoana responsabilă de gestionarea bugetului de departament. Va trebui să aloci banii în funcție de cerințele departamentului în care lucrezi, astfel încât resursele să acopere nevoile curente.

Evaluarea performanței

Managerul este responsabil și de evaluarea departamentului său și a performanțelor angajaților din echipa pe care o are în subordine. Acest lucru presupune un spirit critic dezvoltat, o atenție distributivă, dar și atenție la detalii, imparțialitate și capacitatea de a evalua corect performanțele angajaților. 

Noi angajări 

Dacă vei avea rol de manager într-o companie atunci ar trebui să știi că te vei ocupa de asemenea și de noi angajări. Acest lucru presupune recrutarea personalului, susținerea interviurilor și transmiterea către departamentele abilitate a deciziei de angajare.

Ce scrie în fișa postului unui manager?

În fișa de post manager sunt menționate toate detaliile care țin de obiectul poziției și stabilirea obiectivelor de muncă, dar și sarcinile pe care trebuie să le îndeplinească un manager. Dintre cele mai importante sarcini pe care trebuie să le îndeplinească un manager putem menționa:

  • sarcini administrative: completarea rapoartelor, a fișelor de lucru, analiză și raportare către conducere sau departamentele cu care se află în relație.
  • sarcini executive: dezvoltarea strategiilor de lucru, gestionarea echipei și a sarcinilor acesteia, monitorizare, planificarea și coordonarea activităților zilnice și a proiectelor, managementul resurselor, dezvoltarea strategiilor de inovare și asigurarea comunicării între echipă și conducere.

Cum să fii un bun manager? Calități necesare pentru acest rol 

Un bun manager este o persoană care poate acoperi în totalitate cerințele ce țin de gestionarea echipei și a nevoilor companiei. Pentru a fi un bun manager este nevoie de exersarea unor calități absolut necesare precum:

 

  • Excelente abilități de comunicare- managerul asigură comunicarea cu membrii echipei, însă este și un liant între echipă și conducere. De asemenea, managerul comunică și cu clienții, iar din acest motiv este nevoie de o persoană care să fie capabilă să comunice eficient.
  • Persuasiv- puterea de convingere este foarte importantă și de multe ori este relaționată și cu empatia. Un manager persuasiv este o persoană care va obține rezultate.
  • Încrezător- Managerul își asumă riscuri, iar încrederea ar trebui să fie cel mai mare aliat al acestuia mai ales în dezvoltarea strategiilor de creștere a companiei. 
  • Curajos- Un bun manager va avea curajul de a înfrunta situațiile dificile și de a găsi soluții pentru acestea.
  • Deschis- Managerul este o persoană care trebuie să aibă o minte deschisă, mereu orientată spre noi oportunități.
  • Pozitiv- O atitudine pozitivă va determina echipa să muncească mai productiv și mai eficient. 
  • Motivat- Un manager motivat crede în visul său și se aliniază cerințelor companiei, insuflând aceeași motivație și echipei.
  • Capacitatea de a delega- Un manager eficient este cel care își cunoaște limitele și care deleagă eficient sarcinile echipei sale, pentru a înregistra rezultate cât mai bune. 
  • Capacitatea de a construi relații- Un manager trebuie să relaționeze cu un număr important de persoane, de la angajați la furnizori, clienți, parteneri sau șefi. Este nevoie ca managerul să fie capabil să își construiască capitalul social pe baza abilităților sale de relaționare. 
  • Creativ- Creativitatea joacă un rol important în activitatea de manager, deoarece aceasta poate transforma rutina în plăcerea de a munci eficient. 
  • Inovator- Un manager bun este inovativ și caută întotdeauna strategii și soluții care să îmbunătățească fluxul de muncă și rezultatele.

Cum devii manager? Educație și etape în carieră

Pentru a ajunge manager sau manager general este nevoie de o formare profesională continuă, dar și de o educație constantă. Practic studiile pe care le faci ar trebui să te ajute în carieră pentru a putea accede la o astfel de funcție. 

Educație și formare 

Studiile necesare pentru un manager implică o facultate (studii de licență), masterat, de preferat în management sau MBA sau alte cursuri de formare sau perfecționare profesională.

Studiile de licență presupun urmarea unei facultăți de profil management, în care se stabilesc bazele despre aspecte ce țin de conducerea unei companii. 

Masteratul reprezintă o aprofundare a studiilor, pe o anumită ramură, studii care se întind de regulă pe o durată de circa 2 ani.

Cursurile de formare profesională pot fi realizate în instituții de învățământ de stat sau private, neapărat acreditate însă de către ministerele abilitate. În cadrul acestora poți afla în detaliu ce înseamnă management, ce face un manager și ce calități manageriale trebuie să îndeplinească acesta,, lucru care va fi de ajutor atunci când vei ajunge să lucrezi pentru diferite companii.

Etape în carieră

Pentru a ajunge manager este nevoie pe lângă studii să te ocupi și de construirea drumului spre succes. Există câteva etape pe care ar trebui să le iei în calcul și care, dacă le planifici din timp, te pot ajuta. 

Alegerea unui parcurs profesional

Primul pas este acela de a alege țelul spre care te îndrepți. Atunci când știi clar spre ce  tinzi, devine mai ușor să îți planifici parcursul profesional. Este important să alegi cât mai detaliat industria în care vrei să lucrezi, acest lucru ajutându-te ulterior și în alegerea specializării pentru studii sau a altor cursuri de formare profesionale.

Construirea relațiilor profesionale

Pentru a ajunge acolo unde îți dorești vei avea nevoie de oameni pe care să te poți baza. Ca manager va trebui să îți exersezi abilitățile de construire a relațiilor profesionale, iar până la a ajunge manager va trebui să iei în calcul dezvoltarea capitalului social (rețeaua de cunoștințe) care te va ajuta să ajungi la țelul tău. 

Dobândirea experienței

Probabil cel mai greu pas este acela de a căpăta experiență, mai ales că pozișia în sine necesită o persoană experimentată. Poți în schimb să alegi să urmezi cursuri și internshipuri, să faci practică sau voluntariat, pentru ca atunci când vei dori să te angajezi acesta să fie un bonus ce echivalează cu experiența. 

Setarea obiectivelor SMART de carieră

Acronimul SMART face referire la 5 criterii foarte importante și anume: specific, measurable, achievable, relevant și time-bound. Aceste criterii te pot ajuta să vezi mai ușor drumul pe care îl ai de parcurs, să vezi unde mai ai de lucru și de asemenea să îți poți măsura rezultatele.

Care este diferenta dintre un șef și un manager? 

Discuția este foarte amplă în acest caz, dar dacă ar fi să o spunem în mai puține cuvinte, atunci șeful conduce prin autoritate, în vreme ce managerul prin influență. Cele două caracteristici se aseamănă, însă nu sunt același lucru, pentru că dacă încă te întrebi ce face un manager într-o firmă, atunci ar trebui să știi că el se subordonează direct unui șef.

Șeful este așadar, conform organigramei, cea mai înaltă poziție de conducere, în vreme ce managerul este o persoană delegată să conducă un anumit segment al afacerii și implicit al echipelor. 

Un manager este o persoană care beneficiază de încredere din partea conducerii și care în schimbul acesteia oferă responsabilitate și rezultate. Cu siguranță a fi manager nu este p muncă ușoară, iar drumul până la acest post este adesea dificil. Totuși, cu ambiție, cu calitățile și abilitățile potrivite poți ajunge manager într-o companie, putându-ți exercita astfel cunoștințele și valoarea în domeniul tău profesional.








 

Distribuie în social media

Author: admin

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *