Cum sa alegi compania care ti se potriveste. Sfaturi de la profesionisti in domeniul HR
CV-ul tau a fost selectat dintr-o baza mare de date si tocmai ai fost invitat la interviu la agentia de recrutare. Numele companiei angajatoare este confidential deocamdata, urmeaza sa-l afli dupa primul sau al doilea interviu. Poti fi unul dintre candidatii care accepta compania, dar si cazuri in care o refuzi pentru ca ai o anumita imagine despre respectivul angajator.
Corina Diaconu, managing director ABC Human Capital si Senior HR Consultant, declara ca principalele motive pentru care o companie este refuzata de candidati sunt: imaginea companiei pe piata si feedback-ul negativ venit din partea fostilor sau actualilor angajati, atmosfera de lucru, stilul de management autoritar si amenintator, over time. De asemenea, unii dintre candidati au mai fost in proces de recrutare intr-o anumita companie si nu au fost convinsi in trecut sa accepte o oferta. Exista si motive care tin de persoana superiorului si de imposibilitatea candidatului de a lucra cu acesta.
Managing Director-ul ABC Human Capital adauga ca a avut cazuri de refuzuri din partea candidatilor atat pentru companii mari, cat si pentru companii mici. In cazul companiilor mari de IT, principalul motiv de refuz sunt contraofertele primite de candidati de la compania la care lucreaza momentan.
Pentru companiile mici sunt invocate lipsa beneficiilor si a oportunitatilor de dezvoltare. Insa o companie mica ofera si avantaje cum ar fi: programul flexibil, posibilitatea ca angajatii sa decida direct si sa fie creativi si originali fara a depinde de anumite decizii deja impuse de politica companiei. De asemenea, angajatii dintr-o companie mica se pot afirma prin nivelul de perfomanta, foarte important pentru ca planul de business sa mearga mai departe.
Sfatul specialistilor in HR pentru candidati este ca inainte de a lua o decizie sa ia in considerare cateva aspecte care tin si de oportunitatile de dezvoltare profesionala. Foarte important este sa nu intri intr-o companie doar pentru ca cineva cunoscut deja lucreaza acolo si ti-a pus o vorba buna, ci sa vezi daca acea companie ti se potriveste.
Este indicat sa-ti pui intrebari corecte pentru a-ti creste sansele de a alege corect urmatorul job. La unele dintre ele iti poate raspunde chiar angajatorul, la altele poti afla raspunsul de la fosti sau actuali angajati.
– Voi dezvolta noi skill-uri in noua companie care sa ma ajute in cariera pe viitor?
– Conteaza marimea si cultura companiei pentru obiectivele pe care le am setate?
– Cum imi vor fi comunicate obiectivele si cum voi fi evaluat de catre manager?
– Ce oportunitati de dezvoltare profesioanala am? Ce oportunitati au avut angajatii din aceasta companie?
– Cum sunt tratati angajatii din companie?
Compania iti ofera un job pe termen lung?
Primul și cel mai important aspect este daca un job intr-o anumita companie te va avantaja, sau, din contra, iti va afecta posibilitatea de a obtine locuri de munca pe viitor. Trebuie sa afli daca mergi sa inveti ceva nou care te va ajuta in cariera.
Progresele tehnologice constante inseamna dezvoltarea de noi abilitati. Daca o anumita companie nu iti ofera sansa de a dezvolta aceste abilitati cerute de piata muncii, inseamna ca este doar un job unde te poti plafona si devii automat mai putin competitiv pentru recrutori.
O companie mare este intotdeauna si cea mai buna?
Considera impactul companiei. Sunt avanataje si dezavantaje atat in companiile mari, cat si in cele mici.
In marile companii, beneficiile pot fi mai mari si ai oportunitatea sa te specializezi, dezvoltand expertiza pe un anumit domeniu. Desigur, experienta solida pe un anumit domeniu trebuie sa te ajute in cariera si sa-ti dezvolte skill-uri noi. Pe de alta parte, job-ul in mari companii inseamna lucrul in echipa si mai putine provocari de a face fata singur unor situatii diverse ca intr-o companie mica.
Companiile mici chiar sunt laudate pentru ca formeaza oamenii, prin natura si multitudinea task-urilor carora acestia trebuie sa le faca fata. Ca dezvanataje enumeram mai putine beneficii decat in companiile mari si mai putine training-uri. Dar trebuie sa ceri training de specialitate daca simti ca ai nevoie de acesta si sa discuti acest aspect cu angajatorul inca de la inceput. Chiar daca ai oportunitatea de a te face rapid remarcat, avansarea profesionala si evolutia pot intarzia.
Ce intrebari sa pui la interviu:
Pentru a crea o impresia buna la interviu, cel mai potrivit este sa pui intrebari despre responsabilitati si performanta:
– Care sunt proiectele si responsabilitatile aferente la care voi lucra?
– Cum prefera managementul ca aceste task-uri sa fie executate (in echipa, individual, prin consultare cu reprezentantii de la sediul central, cu feedback de la clienti)?
– Care sunt modalitatile de evaluare?
– Cat de des voi primi feedback pentru a sti daca sunt pe drumul cel bun?
– Care sunt KPI-urile pentru 30, 60, 90 de zile?
– Ce sanse de promovare am?
Research pe cont propriu
Cauta compania in online si verifica ce vechime are pe piata si ce proiecte a desfasurat. Citeste despre manageri si realizarile lor profesionale, iti pot fi mentori si trebuie sa vezi daca realizarile lor corespund si cu planurile tale de dezvoltare profesionala.
Fii un sceptic discret!
Nu este indicat sa intrebi la interviu Cum isi trateaza managerul angajatii? sau sa insisti pe atmosfera de lucru din companie. Angajatorul isi va da seama ca ai aflat ca ceva nu este in regula cu respectiva companie si cauti detalii. Poti sa afli mai multe informatii despre stilul de management si despre atmosfera din companie pe LinkedIn la profesionisti care lucreaza sau care au lucrat acolo. Cateva intrebari si un research bine planificat te pot salva si ajuta sa gasesti job-ul si compania potrivita pentru tine.
Ti-a placut articolul? Citeste si despre cultura organizationala de la Google!Â