Evaluarea angajatilor ar putea fi inlocuita de 4 intrebari simple

Orice companie mare este asociata cu ideea de evaluare corecta si cu un sistem bine pus la punct de evaluare anuala in urma caruia se iau si masuri de imbunatatire a activitatii. Experienta managerilor care s-au ocupat pana acum de evaluari spune, insa, contrariul: evaluarile la intervale mari de timp sunt costisitoare (din punct de vedere al timpului si al resurselor financiare) si fara rezultate.

evaluarea angajatilor 

In fiecare an, pentru o luna un business este mai putin activ pentru ca toti angajatii sunt preocupati sa completeze fisele de evaluare, au loc discutii si apar antipatii intre colegi pe baza topurilor celor mai performanti angajati. Mai mult decat atat, comparatiile nu sunt deloc benefice pentru echipe si multe dintre ele nu mai sunt la fel de sudate dupa o evaluare anuala sau semestriala. Cel mai important aspect este perceptia managementului, precum si a angajatilor fata de evaluari. Nimeni nu le agreeaza, de aceea trebuie luate masuri pentru eficientizarea lucrului si obtinerea de rezultate.

 

Mai importanta decat evaluarea e motivarea

Fie ca privesti problema din perspectiva angajatului, fie din perspectiva managerului, este mult mai eficient sa fii motivat in ceea ce faci si sa motivezi la randul tau decat sa petreci ore sau zile evaluand. Oamenii care sunt entuziasmati de task-urile/proiectele la care lucreaza se implica si dau rezultate fara a mai fi nevoie de evaluari.

 

Avem nevoie de date, dar si de eficienta

Analiza este utila, atat timp cat este folosita cu ponderatie. Orice companie are nevoie de date pentru a afla ce angajat a vandut mai mult intr-o luna, cate comisioane s-au inregistrat, cine si-a atins target-ul. Insa evaluarea si analiza nu trebuie duse la extreme. Companiile care fac evaluare pentru a le arata si reprosa angajatilor ce au gresit in urma cu 4-5 luni si nu se concentreaza pe evalaure pentru a face business-ul mai eficient au si cel mai mult de pierdut. Ca agentie de recrutare, recomandam renuntarea la sistemul birocratic de evaluare si optimizarea activitatii pentru actiuni eficiente care promit si rezultate bune.

 

Feedback-ul la zi, eficient si mai putin costisitor

Cel mai productiv sistem de evaluare, implementat deja si de companii din Romania mizeaza pe feedback la zi, dupa fiecare task. Pentru a sti cum este perceputa activitatea, fiecare angajat este rugat sa ceara o astfel de analiza din partea managerului. Exista si angajati care nu isi doresc feedback si in acest caz totul tine de construirea increderii in echipa. Daca exista deschidere spre comunicare si incredere, atunci angajatii vor cere feedback. Managerii joaca un rol cheie in aceasta etapa si pot imbunatati rezultatele echipei intreband cum pot fi manageri mai buni, ce asteptari au angajatii de la el.

Cele mai eficiente sunt discutiile motivante manager-angajat care sa fie orientate spre performanta. Ca o corelatie simpatica, gandeste-te la spectacolele de pe Broadway unde artistii sunt concentrati pe magia show-ului si pe lucrul in echipa. Aceeasi abordare este recomandata si in business.

4 intrebari care pot scurta procesul de evaluare

La nivel international, specialistii HR atrag atentia ca evaluarile si rating-urile spun mai mult despre perceptia persoanei care face evaluarea decat despre performantele persoanei evaluate. Prin urmare procesul de evaluare trebuie simplificat, iar team leader-ul joaca un rol important in aceasta etapa. Deloitte propune 4 intrebari care pot fi adoptate cu succes in procesul de evaluare:

  1. Avand in vedere ca stii performantele persoanei, daca ai avea bani, ai recompense aceasta persoana cu un bonus?
  2. Avand in vedere ca stii performantele acestei persoane, ai dori aceasta persoana in echipa?
  3. Persoana aceasta are performante slabe?
  4. Persoana aceasta este gata pentru promovare azi?

 

Noua abordare in evaluare se concentreaza pe cum putem dezvolta angajatii pe baza performantelor actuale. Este mult mai eficient ca astfel de procese sa se concentreze mai putin pe rating-uri si mai mult pe oameni si discutiile cu ei.

Ti-a placut articolul? Citeste si despre: Managementul talentelor!

Distribuie în social media

Author: admin

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *