Evaluarea anuala s-a rafinat. Cea mai mare provocare este masurarea KPI-urilor
Mirela Stere este HR Director la Macromex (liderul in industria de produse alimentare, pe segmentul de produse congelate si refrigerate) din 2004. In 11 ani de activitate a realizat numeroase evaluari anuale si punctuale, experiente care au ajutat-o sa aleaga cele mai productive metode de evaluare pentru obiectivele business-ului.
Afla ce date urmareste in masurarea performantelor angajatilor si cum se desfasoara evaluarea propriu-zisa in una dintre cele mai mari companii de FMCG din Romania.
Realizati o evaluare anuala a angajatilor sau preferati evaluarile punctuale dupa terminarea unui proiect/task?
Folosim o combinatie a celor doua procese din mai multe motive. Evaluarea anuala s-a rafinat de la un an la altul si daca ea a inceput prin aprecierea competentelor calitative, in timp s-a completat si cu componenta cantitativa. Cea mai mare provocare nu apare in setarea KPI-ilor ci in masurarea acestora. Si cum nu exista sistem perfect ci perfectibil ne adaptam si sistemele de evaluare dupa nevoile de business. Folosim ambele tipuri de evaluare – atat cea anuala cat si cea punctuala. Orice implementare de proiect sau initiativa noua este evaluata atat la terminarea unui proiect cat si pe parcursul acestuia.
Evaluarea anuala este utila? Care sunt avantajele si dezavantajele unei astfel de evaluari?
Evaluarea angajatilor a devenit, conform noilor tendinte din HR, “lung prilej de vorbe si de ipoteze”. Cred ca o mai buna clasificare ar fi “valorificabila” sau “ne-valorificabila”. Nu cred ca se pot da verdicte de acest gen. Depinde de tipul de companie, de maturitatea sa, de domeniul de activitate, de bugetul alocat departamentului de HR. Evaluarea trebuie customizata tinind cont de toate cele de mai sus. Este utila pentru ca obtii o multime de informatii, unele obiective, altele mai putin obiective. Important este ce faci mai apoi cu aceste informatii. Orice demers, orice decizie prezinta avantaje si dezavantaje. Evaluarea este un instrument managerial care, folosit cu profesionalism si cu responsabilitate poate face minuni, dupa cum, folosit in mod subiectiv si superficial poate demotiva, sau chiar mai rau. Procesul de evaluarea anuala este util daca este credibil si sustenabil, daca reprezinta doar bifarea unui task devine inutil. Iar rolul cheie in acest proces il are managerul direct al celui evaluat.
Cum se desfasoara evaluarea propriu-zisa? Folositi formulare, discutii face to face?
Comunicam perioada in care se desfasoara evaluarea anuala (de obicei procesul dureaza 30-45 zile) timp in care managerii isi stabilesc intalniri de evaluare cu toti membrii echipei. Folosim si formulare de evaluare care contin atat auto-evaluarea fiecarui angajat in parte cat si evaluarea managerului direct. In sesiunea de evaluare care are loc fata in fata se calibreaza cele doua evaluari, ajungandu-se la un scor comun si mai apoi la un calificativ. Evaluarea se face in mod cascadat, dar sunt pozitii cheie pentru organizatie pentru care se formeaza echipe de top management care participa la sesiunile de evaluare anuala.
Faceti evaluarea angajatului in raport cu el insusi sau in raport cu ceilalti angajati?
Evaluarea se realizeaza pentru fiecare angajat in raport cu el insusi. Sigur ca din punctajele obtinute va rezulta si un clasament al angajatilor evaluati insa nu acesta este scopul evaluarii? In a identifica top performerii, colegii care au nevoie de dezvoltare profesionala si cei care nu performeaza?
Ce masuri se iau in urma evaluarii rezultatelor angajatilor?
In urma evaluarilor anuale se fac propunerile de promovare sau trecerea pe alta grila de salarizare si se acorda bonusul anual. Se face planul de training pentru anul urmator si se fac recomandarile de dezvoltare ale angajatilor.
Ce ati imbunatati in sistemul de evaluare al angajatilor?
Sursa de colectare a KPI-ilor sau mai bine spus verificarea acestora din mai multe surse.
Va rugam sa ne descrieti pe scurt profilul angajatului cu cele mai bune rezultate in urma evaluarii.
Angajatul caruia ii place ceea ce face si caruia ii pasa de business.