Marketingul și domeniul Resurselor Umane, pilonii de susținere ai sectorului IT

Marketingul și domeniul Resurselor Umane, pilonii de susținere ai sectorului IT

Sursa foto

Pe fondul dezvoltării spectaculoase a industriei IT din ultimii ani, ce a devenit motor de creştere economică a pieței locale, antreprenorii au acum de rezolvat o altă situație. Aceștia trebuie să se adapteze la o nouă etapă, aceea în care concurează direct nu numai pentru a obține proiecte profitabile, dar și pentru a aduce (dar și a păstra) în echipa lor oameni competenți, profesioniști în acest domeniu de activitate. Există un deficit de resurse upoe pregătite în domeniul IT în general, așa că se ridică următoarea problemă: ce strategiii interne trebuie aplicate? Trebuie să se externalizeze serviciile de resurse umane? Ce rol îi atribuim marketingului în condițiile de față?

Analizăm în primă fază situația din teren și încercăm să vedem care sunt acum pilonii de susținere și tendințele piețelor.

Cifre și statistici relevante

Piaţa IT din România se concentrează, în mare parte, pe piaţa de software şi dezvoltare a aplicaţiilor, segment care a contribuit la Produsul Intern Brut cu 2,5% din totalul contribuţiei întregului sector IT de 6%, iar sectorul software este estimat să ajungă până în anul 2020 la o valoare de 6 miliarde de euro.

În momentul de față, în România, sunt peste 14.000 de companii de IT cu 75.000 de angajați. Aproximativ 35% din acestea au ca domeniu de activitate dezvoltarea de produse software și contribuie la cifra totală din sectorul IT cu 45%, anual profitul depășind 260 milioane de euro.

Dacă punem sub lupă primele 50 de companii IT, observăm că acestea au reușit să se diferențieze prin inovație, fiind conduse de antreprenori care au investit din surse proprii. Per total, acestea au înregistrat, anul trecut, o cifră de afaceri de aproximativ 990 mil Eur, cu un profit net de 68,7 mil. euro.

Liderul pe piaţa IT este Oracle România cu un profit net şi o cifră de afaceri de 8,9 mil lei, respectiv 703 mil lei. Următorul în clasament este Bitdefender, care a avut o cifră de afaceri de 276 mil. lei și un profit net de 42,5 mil lei. Companiile SIVECO şi Microsoft sunt şi ele în top, înregistrând o cifră de afaceri de 257 mil. lei, respectiv 194 mil. lei cu un profit net de 28,2 mil lei şi respectiv 20,1 mil. lei.

Pe lângă evoluţia multinaţionalelor, se observă şi o dezvoltare a firmelor mai mici de IT. În ultimii patru ani, start-up-urile au cunoscut o adevărată explozie pe piaţă, în special în domeniul dezvoltării de produse software pentru internet, de la pagini web, la aplicaţii şi produse dedicate. În 2015, CISCO Technology Radar a publicat un raport conform căruia, segmentul de aplicații mobile va fi principalul sector diferențiator al companiilor IT. Anul trecut am văzut o dezvoltare extraordinară și a industriei producătoare de drone și lansări spectaculoase, precum cea a automobilului electric Tesla S.

Provocările piețelor

Principalele provocări ale pieței IT în momentul de față sunt decapitalizarea industriei românești și lipsa de maturitate a pieței locale, iar dacă vorbim strict despre sectorul soluțiilor IT, provocarea în contextul pieței actuale este câștigarea notorietății produselor, lucru care se realizează prin campanii puternice de marketing, dar și de atragereade personal pregătit.

Așadar, cum facem față provocărilor? Soluțiile s-ar putea să vină de la cele două departamente: de marketing și de resurse umane.

Marketing-ul este o activitate importantă în orice companie, iar industria IT nu face excepţie, conform unui studiu realizat de NNC Services. Majoritatea companiilor IT&C alocă un buget mediu de 500 de euro lunar pentru promovarea serviciilor si produselor și programelor de recrutare şi internship. Conform aceluiași studiu, 79,8% dintre companiile de IT aleg să își promoveze soluțiile în cadrul evenimentelor din domeniu, 64,7% prin campanii de direct mailing, 51,3% în articole de presă și 43,7% folosesc Google Ads pentru a-și face cunoscute serviciile și produsele IT. Rezultatele campaniilor de marketing se reflectă prin creşterea oportunităţilor de afaceri, dar şi prin creşterea notorietăţii companiilor (brand employer).

Lupta companiilor IT din Romania este una destul de strânsă și încearcă fiecare să se diferențieze prin diferite mijloace. Cultura organizaţională reprezintă unul din factorii de diferenţiere al companiilor IT din România. Astfel încât, cultura organizaţional din cadrul multinaţionalelor, deşi este mai rigidă, este mult mai flexibilă şi receptivă la evoluţia pieţei. În cazul companiilor mici şi mijlocii, această cultură organizaţională permite schimbarea imediată a anumitor proceduri din cadrul firmei, în cazul în care acestea există, cu aprobarea unui număr restrâns de oameni.

Multinaţionalele au avantajul de a atrage angajaţii prin pachete salariale mult mai avantajoase, acestea beneficiind de ajutoare de stat consistente. Cu toate acestea, companiile mici şi mijlocii, au şi ele avantajul lor, se beneficiază de un mediu de muncă mai relaxant şi mai flexibil, în care prezenţa fizică la birou nu este, în toate cazurile, impusă. În plus, “reliability-ul” este şi el un diferenţiator important. Încrederea pe care unele companii o generează, bazându-se pe consecvenţă în rezultatele pozitive avute de-a lungul timpului, le dă un plus de notorietate.

Totodată, tendința este ca din ce în ce mai multe companii IT să încerce să își atragă tinerii încă de pe băncile liceelor, prin campanii de marketing create special pentru promovarea programelor de internship şi recrutare.

Outsourcing-ul, preferat de multe ori în detrimentul unui departament propriu

Outsourcing-ul este ales de multe companii de IT în principal datorită lipsei resurselor umane, dar şi pentru a diminua cheltuielile din cadrul firmei. Spre exemplu, costul angajării unui specialist IT începe de la 6.500$/an şi poate ajunge şi până la 21.500$/an. Astfel, este mult mai avantajos pentru o companie să apeleze la externalizarea serviciilor unde costurile sunt de aproximativ 1.920$/persoană/an. Totuși, opțiunea de a avea un departament extern implică alte provocări, ce țin mai ales de comunicarea eficientă cu furnizorul și cu alinierea la obiectivele impuse de managementul companiilor.

Vom asista la o dezvoltare a industriei IT din România și se estimează ca până în anul 2020 să primească peste 500 de milioane de euro pentru investiţii în dezvoltare, inovare şi cercetare. Această creștere va fi susținută doar dacă firmele IT vor crea departamente dedicate marketingului sau își vor externaliza serviciile către companii de specialitate și vor lucra cot la cot cu departamentul de resurse umane pentru a avea echipe complete de specialiști care să facă față competiției acerbe din piață.

Articol semnat de Ionela Puf, Online Media Manager pentru OutsourcingPortal.ro

Platforma OutsourcingPortal.ro, construită cu scopul sprijinirii jucătorilor din domeniu, impulsionează creşterea întregii industrii de outsourcing și ajută companiile româneşti să se afirme pe pieţele internaţionale. Dorim să creăm o comunitate online puternică, formată din companii care oferă servicii de externalizare și cărora le punem la dispoziție instrumentele potrivite pentru a pătrunde pe noi piețe și pentru a-și consolida poziția locală.

Distribuie în social media

Author: admin

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *