Cerere demisie – cum se scrie o demisie, modele si drepturi

Cerere demisie – cum se scrie o demisie, modele si drepturi

Cererea de demisie

Sursa: Unsplash

Atunci cand consideri ca vrei sa renunti la locul tau de munca, ar trebui sa stii ca primul pas este acela de a notifica angajatorul cu privire la intentiile tale. Cererea de demisie reprezinta un document oficial, prin care angajatul denunta contractul de munca si notifica prin drept legal angajatorul in acest sens. 

Cererea de demisie este importanta, deoarece este calea legala de incheiere a perioadei de munca la un anumit job. Afla in continuarea acestui material informatiile necesare despre intocmirea scrisorii de intentie si vezi modelele pe care le-am pregatit pentru tine. 

Ce este demisia – Ce spune Codul Muncii despre demisie

Cererea de demisie este un document similar cererii de angajare, numai ca in acest caz discutam despre incheierea contractului de munca. Conform Codului Muncii, mai exact articolului 81, punctul 1, dar fara a ne limita la el, ”Prin demisie se intelege actul unilateral de vointa a salariatului care, printr-o notificare scrisa, comunica angajatorului incetarea contractului individual de munca, dupa implinirea unui termen de preaviz.”

Daca analizam putin aceasta formulare vom observa faptul ca un contract de munca nu se incheie per se, ci este nevoie de o notificare scrisa a dorintei angajatului de a demisiona, cu sau fara respectarea perioadei de preaviz.

Cerere de demisie

Sursa: Unsplash

De asemenea, este importanta si formularea cu privire la intentia de a demisiona. Angajatul are dreptul legal de a renunta la prestarea serviciilor convenite in contract, iar cererea de demisie nu reprezinta o notificare prin care se cere acordul angajatorului, ci este o instiintare. In concordanta cu formularea legii, angajatul deschide prin cererea de demisie o poarta spre comunicare si spre o discutie legata de detaliile prin care contractul inceteaza (preaviz, calcularea zilelor de concediu, eventuale plati salariale cuvenite).

Tipuri de cerere de demisie

Cererile de demisie sunt formulate intotdeauna avand la baza litera legii si prevederile contractuale. Este recomandat ca inainte de a redacta o scrisoare de demisie sa citesti foarte bine Codul Muncii si contractul semnat cu compania in atentia careia vei prezenta cererea. 

Astfel, vei vedea ca exista doua tipuri de cereri de demisie, ambele legale, conform specificatiilor actuale si anume cererea de demisie cu preaviz si cererea de demisie fara preaviz.

cerere de demisie

Sursa: Unsplash

Cerere demisie cu preaviz

Cererea de demisie cu preaviz este valabila atunci cand in contractul de munca este specificat in mod explicit perioada aferenta preavizului. In situatia in care acesta este prevazut in contract, angajatul are obligatia legala si morala de a-l respecta.

Preavizul poate fi de minim trei zile si maxim 20-45 de zile (20 de zile pentru personal operativ si 45 de zile pentru personal cu functii de conducere) si inseamna de fapt perioada de timp in care compania poate gasi un inlocuitor pentru postul pe care il parasesti. 

In timpul preavizului angajatul este platit normal, conform normelor de plata specificate in contract, aferente orelor de munca. In timpul preavizului zilele de concediu neefectuate fie sunt platite de catre companie, fie sunt scazute din preaviz.

Cerere demisie fara preaviz

Cererea de demisie fara preaviz este folosita in situatia in care nu exista mentiuni punctuale despre acesta in contractul de munca sau in situatia in care angajatul are nevoie sa plece mai devreme decat zilele aferente preavizului. 

In aceasta situatie se poate discuta cu angajatorul pentru a stabili conditii noi in ceea ce priveste demisia.

Drepturile si obligatiile angajatului

Angajatul care demisioneaza dintr-o companie nu este degrevat de obligatii, asa cum nu isi poate nici atribui doar drepturile. Este nevoie ca acest lucru sa fie inteles si respectat, pentru ca aceasta este dinamica in mediul de lucru.

Drepturile angajatului

Drepturile unui angajat care depune cererea de demisie nu se schimba pana la momentul incetarii contractului. Mai mult decat atat, el se va bucura de toate beneficiile din companie, la fal ca si pe perioada premergatoare depunerii cererii, pana la inregistrarea ei la departamentul de HR. Astfel, angajatul se bucura de:

  • plata drepturilor salariale ca si inainte de depunerea cererii de demisie, conform normei specificate in contract, in functie de orele muncite;
  • plata zilelor de concediu sau utilizarea zilelor de concediu ramase;
  • asistenta medicala si protectie, protectie SSM;
  • asigurare conform contractului de munca si specificatiilor discutate la angajare;
  • repaus zilnic, in functie de organizarea timpului de lucru in companie;
  • facilitati care tin de confort, in functie de domeniul de activitate (sisteme de protectie pentru munca in constructii, apa pentru muncitorii expusi la temperaturi ridicate, echipamente de protectie etc.).
  • dreptul la transport sau la decontarea transportului, conform conditiilor contractuale.
  • bonuri de masa sau tichete, conform contractului de munca.
Drepturile angajatului

Sursa: Unsplash

Obligatiile angajatului

Exact ca si in cazul drepturilor si obligatiile raman aceleasi in perioada de preaviz. Practic, angajatul se afla sub tutela firmai angajatoare pana la inchiderea contractului, astfel ca angajatul are urmatoarele obligatii:

  • sa respecte regulamentul de ordine interioara si regulile de comportament;
  • să ofere cererea de demisie in scris;
  • sa realizeze perioada de preaviz conform contractului sau intelegerii dintre parti;
  • sa ajute la formarea unui nou membru al echipei prin predarea elementelor specifice postului.

Drepturile si obligatiile angajatorului

In acelasi timp, conform Codului Muncii si angajatorul are drepturi si obligatii pe care trebuie sa le respecte, in momentul in care angajatul isi prezinta cererea de demisie scrisa.

Drepturile angajatorului

Angajatorul, in speta institutia de la care pleaca un angajat, este protejata prin lege de unele situatii. Astfel, angajatorul se bucura de urmatoarele drepturi:

  • sa se bucure de serviciul prestat de catre angajat la acelasi nivel de calitate, ca si pana la momentul depunerii demisiei;
  • sa gaseasca un inlocuitor pentru functia la care renunta angajatul si sa formeze acel nou angajat;
  • sa realizeze preocesul de predare a functiei si a obectelor de lucru asa cum este specificat in contract;
  • sa se bucure de prevederile de drept in ceea ce priveste informatiile cuprinse in acorduri de confidentialitate (NDA). Un astfel de acord este stabilit in general pe o anumita perioada de la decizia de demisie). 

Obligatiile angajatorului

Ca si angajatul, angajatorul are cateva obligatii, cum ar fi:

  • sa accepte demisia angajatului fara a-si modifica in vreun fel comportamentul fata de acesta in baza deciziei. Din punct de vedere legal angajatorul nu are voie sa refuze demisia, deoarece acesta este un drept al angajatului.
  • sa plateasca angajatului munca prestata, concediu, asigurarea medicala, conform contractului sub care acesta inca se afla.

Demisia vs incetarea cu acordul partilor – care este diferenta

In unele situatii, atunci cand angajatul decide ca vrea sa plece dintr-o companie, acest aspect este discutat cu ajutorul biroului de resurse umane. Demisia poate capata si alte forme, ce implica un acord intre cele doua parti implicate in procesul de inchidere a contractului de munca. Din punct de vedere legal, demisia este cea mai acoperitoare alegere, deoarece clauzele contractuale, desi rigide, sunt respectate in totalitate.

Demisia scrisa, spre exemplu, este un document justificativ clar, ce exprima intentia angajatului de a nu mai lucra in companie. In acelasi timp insa, acordul dintre parti poate aduce beneficii majore, prin reducerea perioadei de preaviz si calcularea datoriei financiare fata de angajat in functie de aceasta.

Intelegerea dintre parti insa poate fi usor periculoasa, deoarece ea presupune ca fiecare parte sa respecte intelegerea, asa cum a fost discutata ea, indiferent de parcursul evenimentelor pana la plecarea angajatului din firma.

Sfaturi pentru procesul de demisie

Specialistii in resurse umane spun adesea ca demisia este o libertate de exprimare a angajatului si ca acesta are dreptul de a o utiliza. In acelasi timp, ei atrag atentia si asupra faptului ca procesul de demisie implica mai mult decat o simpla cerere pe hartie. Iata care sunt cele mai frecvente sfaturi, venite de la specialisti HR:

Momentul oportun pentru prezentarea demisiei

Nu exista neaparat un moment oportun pentru prezentarea demisiei deoarece aceasta in mod inevitabil aduce usoare neajunsuri pentru una dintre parti. Compania ramane descoperita la nivelul postului angajatului, iar angajatul se afla sub presiunea preavizului.

Este recomandata prezentarea demisiei luand in calcul si perioada de preaviz, ce trebuie realizata. Astfel, se prezinta demisia cu numarul de zile necesar inainte, pentru ca acest lucru sa nu afecteze evenimentele viitoare precum gasirea unui loc nou de munca.

Ce sa spui managerului la demisie 

Plecarea din firma a unui angajat poate fi un bun moment de a iesi in evidenta intr-un mod pozitiv. Exista mai multe formulari pe care le poti adresa alaturi de cererea de demisie, insa este recomandat sa fii clar si concis atunci cand o prezinti managerului sau angajatorului.

Nu este cel mai bun moment pentru a face glume, insa nici o atitudine foarte serioasa nu trebuie afisata. Sinceritatea este cea mai buna metoda, fara a te pierde in detalii. Nu uita ca demisia este dreptul tau de a alege, asa ca fii pregatit sa iti sustii decent cauza.

De ce este important sa lasi o buna impresie si sa-ti pastrezi profesionalismul

Ia in calcul intotdeauna faptul ca o data ce pleci de la o companie, urmatorul pas va fi sa iti gasesti un alt loc de munca. La acesta ti se vor cere referinte sau portofoliu si automat vei dori sa incluzi experienta ta la anterioara companie in CV. 

Este important sa lasi asadar o buna impresie si sa pleci in termeni amiabili, mai ales avand in vedere si faptul ca angajatorii discuta intre ei, iar caracterizarea lor la adresa ta s-ar putea sa nu fie prea placuta, dara nu te vei comporta intr-un mod profesionist.

Cum sa anunti colegii 

In ceea ce priveste colegii, nu este necesar sa faci anuntul intr-un cadru prea formal. Colegii nu au putere decizionala, asa ca discutiile cu privire la decizie nu implica aceleasi criterii precum in cazul angajatorului. Iti poti anunta colegii intr-o pauza de masa, sau chiar la final de program, doar dupa depunerea cererii de demisie la departamentul de resurse umane. 

Model cerere demisie cu preaviz 

Cererea de demisie ar trebui sa fie completata de mana, cu toate caracteristicile de identificare ale angajatului si angajatorului. In aceasta trebuie sa fie mentionate specificatiile si particularitatile relationate de contractul de munca si solicitarea intreruperii efectelor acestuia incepand cu data stabilita.

 

Descarca model cerere demisie cu preaviz:

 

Nr. înregistrare: ……………../………………..

 

CERERE DE DEMISIE

 

Subsemnatul/a……………………………………….,domiciliat/ă în …………………., strada………………………………………, posesor/oare a CI seria…………… nr………………….., identificat/ă prin CNP ………………, având funcția de ………………., în compania/ firma SC……..…SRL, vă rog prin prezenta cerere să îmi aprobați solicitarea de încetare a contractului de muncă cu numărul……………. prin demisie începând cu data de………………,.

Prezenta cerere este realizată având în vedere specificațiile legale, în conformitate cu art. 81 din Codul Muncii.

Cererea de demisie respectă termenul de preaviz stabilit în cadrul contractului de muncă și anume de …………zile.

 

Mulțumesc.

 

Data Semnătura

Model cerere demisie fara preaviz 

O cerere de incetarea contract de munca respecta in mare parte aspectele definite la model demisie cu preaviz, cu specificatia ca nu sunt necesare mentiuni de timp cu privire la perioada de preaviz. Astfel, un mod simplu de a scrie este doar prin mentionarea datei la care inceteaza contractul de munca.

 

Descarca model formular demisie fara preaviz:

Nr. înregistrare: ……………../………………..

CERERE DE DEMISIE

Subsemnatul/a……………………………………….,domiciliat/ă în …………………., strada………………………………………, posesor/oare a CI seria…………… nr………………….., identificat/ă prin CNP ………………, având funcția de ………………., în compania/ firma SC……..…SRL, vă rog prin prezenta cerere să îmi aprobați solicitarea de încetare a contractului de muncă cu numărul……………. prin demisie începând cu data de………………,.

Prezenta cerere este realizată având în vedere specificațiile legale, în conformitate cu art. 81 din Codul Muncii.

 

*Cererea de demisie își produce efectele începând cu data de……………………….., conform contract nr……………………..

 

sau

 

*Din cauza neîndeplinirilor cerințelor legale din partea angajatorului, perioada de preaviz nu va fi efectuată. 

 

Mulțumesc.

Data Semnătura

 

Demisia înseamna de multe ori finalul unei colaborari fructuoase si eficiente pentru ambele parti implicate in procesul de munca. Desi uneori aceste momente pot fi dificile, este important sa stii ca demisia nu este doar un sfarsit ci o usa deschisa spre oportunitati si dezvoltare personala, iar daca iei aceasta decizie ar trebui sa imbratisezi si noile provocari pe care ti le va oferi viata.

 

Distribuie în social media

Author: admin

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.