Cum recunosti un lider
La baza leadership-ului sta spiritul de echipa ca rezultat al integrarii mai multor procese: construirea increderii intre persoanele implicate, stabilirea unei misiuni si a unor scopuri clare, derularea unor procese decizionale participative, motivarea puternica in vederea realizarii unor obiective comune.
sursa foto:Â mattmcwilliams.com
Leadership-ul inseamna: viziune, incurajare, entuziasm, energie, consecventa. El presupune, de asemenea, abordarea mai multor aspecte. Uneori se refera la posesia unor atribute personale, cum ar fi curajul, ambitia, hotararea sau carisma; alteori la detinerea unei pozitii care confera putere, autoritate si responsabilitate.
Cert este ca un bun lider se construieste printr-un proces continuu de perfectionare si experimentare. Astfel, in proiectul de identificare a unui bun lider trebuie sa urmarim o serie de competente si aptitudini menite sa determine in ce masura profilul acestuia se potriveste cu cel al organizatiei.
Insusirile de personalitate sunt relevante: energie, dinamism, tendinta spre activitate, spirit de initiativa, empatie, senzitivitate la relatiile interpersonale.
O functie de conducere presupune, de altfel, o anumita combinatie de  insusiri si aptitudini:
– motivare, energie si capacitate de munca, perceptie rapida si coerenta a informatiilor, inteligenta;
– competente profesionale, fluenta verbala, empatie;
– control sub aspect afectiv si situational.
Diferente esentiale intre lideri si manageri:
Leadership-ul inseamna a face lucrurile si a rezolva problemele prin oameni, a indeplini sarcini de lucru cu ajutorul unor echipe sau al unui grup. Cei capabili sa indeplineasca acest rol se pot numi lideri. Intr-o atare situatie este indicat sa facem deosebirea dintre manageri si lideri intr-un context in care cele doua notiuni sunt destul de mult confundate. Cazul ideal ar fi cel in care managerul este si lider, dar aceasta echivalena nu exista intotdeauna. Managerul, prin influenta sa asupra echipei, determina realizarea sarcinilor, reusita sa depinzand in mare masura de abilitatea de a face echipa sa indeplineasca sarcinile.
Un bun manager va fi intotdeauna un bun lider, dar un bun lider nu e neaparat si un bun manager. Liderii trebuie sa dea dovada in permanenta de un nivel ridicat de complexitate cognitiva pentru a intelege nevoia de schimbare si pentru a elabora o strategie efi cienta de rezolvare a problemelor cu care se confrunta organizatia.
Leadership-ul reprezinta capacitatea de a determina oamenii sa actioneze. Managerul, in schimb, este cel/cea care asigura atingerea obiectivelor.
Citeste si despre Lucrul in echipa. Cum sa fii un lider placut
Corina Diaconu,
Managing director, ABC Human Capital
http://www.business-edu.ro