O romanca in topul Fortune al celor mai puternice femei din lume
Le-am admirat pe cele mai puternice femei din lume din topul Forbes si am aprobat ferm ca Angela Markel este doamna de fier a Uniunii Europene si unul dintre cei mai importanti actori in combaterea crizei din zona euro; Virginia Rometty conduce gigantul international IBM unde majoritatea angajatilor sunt barbati, iar Sheryl Sandberg (COO Facebook) este femeia cheie din viata profesioanala a lui Zuckerberg, fara ea, Facebook ar fi incomplet, de la operatiunile de business pana la politica de relatii publice cu peste 1,23 miliarde de utilizatori. Femeile din Romania nu se lasa mai prejos, Mariana Gheorghe, CEO-ul Petrom avand o ascensiune rapida in clasamentul EMEA (Europa – Orientul Mijlociu – Africa) realizat de revista Fortune.
O Romanca in Topul Fortune, suna bine, nu? In 2013 era pe pozitia 27 in clasamentul EMEA (Europa – Orientul Mijlociu – Africa) al celor mai puternice femei realizat de revista americana de business Fortune, iar anul acesta a urcat pe pozitia 19. Are 56 de ani si, de 8 ani, Mariana Gheorghe conduce, coordoneaza si raporteaza operatiunile din Romania ale grupului OMV Petrom – companie aflata pe primul loc in Topul celor mai mari companii din Romania, realizat de FinMedia pe baza datelor obtinute de la Ministerul Finantelor pana la 15 septembrie 2013. OMV Petrom Bucuresti are afaceri de 4,3 miliarde de euro in 2013.
Ai spune ca aceasta este o functie mai degraba potrivita pentru un barbat, dar faptul ca o companie atat de bine cotata este condusa cu succes de o femeie este un subiect de stire. Revista Fortune arata ca sexul slab conduce tare si aduce in prim plan o romanca care ocupa o pozitie dura si gestioneaza miliarde de euro pe piata din Romania.
Ascensiunea unei femei CEO
Rezultatele bune intr-o companie mica iti pot aduce un job intr-o companie mare, iar o companie mare este locul unde rezultatele sunt si mai mari si mai valoroase, iar recunoasterea vine ca o incununare a succesului. Se mai spune ca nu poti fi un manager bun daca nu ai inceput activitatea de jos si nu ai ars toate etapele firesti formarii profesionale si manageriale.
Este si ascensiunea Marianei Gheorghe care si-a inceput cariera in 1979 in companii precum Policolor si Chimica. Dupa 12 ani a venit si prima functie mai importanta ca adjunct al directorului general in Departamentul Internantional de Finante. In 1993 a fost cooptata ca Bancher Asociat la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, apoi a fost promovata ca bancher principal si senior bancher pentru Europa de Sud est Regiunea Caspica si Caucaz. In 2004 a devenit membra a Consiliului de Administratie al Petrom, iar la 15 iunie 2006 a fost numita Director General Executiv al Petrom.
In 2007, conform www.wall-street.ro era una dintre putinele femei din Estul Europei care ocupa o pozitie de top, avand acces la una dintre cele mai importante resurse pentru economia europeana: petrolul. Principala sa misiune la preluarea functiei a fost sa transforme Petrom, o companie de 150 de ani intr-un lider sud-est-european in sectorul petrolului si gazelor in contextul unei strategii generale de internationalizare a operatiunilor. Petrom era si in 2007 mai mare companie din Romania.
Care sunt atuurile unei femei CEO? Atentia, planificarea atenta a bugetului, puterea de convingere si increderea pe care o inspira intr-o lume a barbatilor.
Potrivit Forbes, femeia CEO vede oportunitati in orice si in oricine: in prieteni, in parteneri de afaceri, in asociati. Se focuseaza in consolidarea unor relatii profesionale sanatoase, de lunga durata si stie sa joace un rol cheie intre oameni si resurse. Are abilitatea de a da viata ideilor sale si ii inspira si pe ceilalti sa faca la fel. Atunci cand i se da ocazia de a fi ea insasi este un leader si un manager bun care isi dedica viata profesionala unei cauze. Mai mult decat atat, este mai strategica decat un barbat, mereu cu ochii pe preturi si pe ceas, greu de abatut cand isi propune ceva. Stie sa se adapteze si sa faca un business sa supravietuiasca chiar si in perioade dificile cand au loc schimbari economice, politice.
Este si exemplul Marianei Gheorghe care intr-o perioada instabila economic (sfarsit de 2008-inceput de 2009) a dat viata planului sau de risk management si prin puterea sa de convingere si a reusit sa obtina imprumuturi semnificative pentru companie din partea bancilor unde avea relatii profesionale bine consolidate pentru ca lucrase in domeniu. Banii obtinuti i-a investit. CEO-ul Petrom a gasit astfel reteta castigatoare intr-o perioada dificila economica: investitiile continue si increderea ca piata isi va reveni.
Citeste si despre Ce a sacrificat Simona Halep pentru cariera!
De Steluta Nastase